بازپژوهی تحلیلی دلالت آیه 3 سوره نساء بر اصل «تکهمسری» یا «چندهمسری»
نویسندگان
چکیده مقاله:
در قرآن کریم حکم تعددزوجات در آیه 3 سورة نساء بیان شده است. برخی با استناد به این آیه تکهمسری را اصل دانسته و چندهمسری را مربوط به ضرورتهای فردی و اجتماعی میدانند. در مقابل گروهی معتقد به رجحان تعددزوجات بر تکهمسری هستند. این مقاله با روش توصیفیـتحلیلی پس از بیان رابطه شرط و جوابشرط در صدر آیه، به بررسی دلالت این آیه بر اصل تکهمسری یا چندهمسری پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که تعبیر «ذَلِکَ أَدْنىَ أَلَّا تَعُولُوا» به خاطر وجود دو احتمال در مشارالیه (ذلک) دلالتی بر رجحان تکهمسری ندارد. همچنین فعل امر«فَانکِحُواْ» در مقام توهم حظر است و بر رجحان تعددزوجات دلالت نمیکند چنانکه تقدیم تعبیر«فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنىَ وَ...» بر تعبیر «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً» نیز دلالتی بر رجحان تعددزوجات ندارد. از این رو آیه شریفه بیانگر اصل تکهمسری یا اصل چندهمسری نیست بلکه تنها بر جواز و اباحه تعددزوجات دلالت دارد.
منابع مشابه
نقد و بررسی دلالت آیه 59 سوره نساء بر عصمت «اولیالامر» با تاکید بر منابع شیعه
در تفسیر آیه 59 سوره نساء و در تبیین مفهوم و نیز مصادیق اولی الامر نهتنها میان مفسران شیعه و مفسران اهل سنت اختلافنظر بوده است بلکه گستره این اختلافنظر را میتوان در میان مفسران هر یک از دو مذهب نیز جستجو کرد. در نگاه مشهور شیعه، اولی الامر به معصومین (ع) تفسیر گردیده است؛ اما تبیینی نو از اولی الامر در میان برخی مفسران شیعه شکل گرفت که از اولی الامر تفسیری عامتر از معصوم ارایه میدهد و ولی...
متن کاملتطور دیدگاه ها در تفسیر آیه 34 سوره نساء
کی از آیات قرآنی که پرسش های جدی به همراه دارد، آیه 34 از سوره نساء و مربوط به تنبیه بدنی زنان می باشد. مفسران قرآن از دوره نخست به تفسیر و توجیه و بیان فلسفه و علل این حکم اهتمام داشته اند. برخی از این تفسیر با اذعان بر دایر بودن حکم به تبیین چرایی آن رو کرده اند ولی طبق برخی از تفاسیر حکم آیه منوط به شرایط فرهنگی و اجتماعی خاص شده است. در این مقاله هفت دیدگاه پیرامون این آیه گزارش و تحلیل...
متن کاملبررسی رویکرد مفسران در تفسیر آیه 34 سوره نساء
چکیده آیه 34 سوره نساء با توجه به مباحث قوامیت مرد و مراحل سهگانه مقابله با «نشوز» زن، همواره مورد توجه فقها و مفسران از یکسو و مناقشه معاندان از سوی دیگر بوده است. در این نوشتارها قوامیت مرد که وظیفهای بر دوش اوست، گاه بهمعنای حق حاکمیت انگاشته شده و گاه شأن او را درحد یک کارگزار فروکاسته است. واژه «نشوز» در قالب نافرمانی و تمکین تفسیر شده و راهکار تربیتی این آیه برای برونرفت خانواده از...
متن کاملتحلیل گفتمان تفاوتهای جنسیتی در تفاسیر آیه 34 سوره نساء
یکی از آیات بحثبرانگیز در میان مسلمانان معاصر آیه ۳۴ سوره مبارکه نساء بوده است. در این آیه قوامیت مردان بر زنان، نظام نفقه و تمکین و مراحل اصلاحی در صورت نشوز زن تثبیت شده است. در این مقاله با سیری در تاریخ تفسیر آیه خواهیم دید که تفسیر آن در دوران مدرن تحول یافته است. با تحلیل گفتمان تفاسیر به این نتیجه میرسیم که در تفاسیر پیشامدرن نظام رتبهبندی تکوینی بین مرد و زن حاکم بود، در حالی که در ن...
متن کاملبررسی رویکرد مفسران در تفسیر آیه 34 سوره نساء
چکیده آیه 34 سوره نساء با توجه به مباحث قوامیت مرد و مراحل سه گانه مقابله با «نشوز» زن، همواره مورد توجه فقها و مفسران از یک سو و مناقشه معاندان از سوی دیگر بوده است. در این نوشتارها قوامیت مرد که وظیفه ای بر دوش اوست، گاه به معنای حق حاکمیت انگاشته شده و گاه شأن او را درحد یک کارگزار فروکاسته است. واژه «نشوز» در قالب نافرمانی و تمکین تفسیر شده و راهکار تربیتی این آیه برای برون رفت خانواده از ...
متن کاملنقد شبهه «تأکید بر خشونت خانگی در آیه 34 سوره نساء»
برخی، حکم قرآنیِ نشوز زنان را خشونتآمیز دانستهاند. پاسخ این است که بر پایه تعریف خشونت در اصطلاح علوم سیاسی و نکاتی که در پی میآید، حکم یادشده نسبتی با «خشونت» ندارد. این حکم دارای ویژگیهای ذیل است: تدبیری برای پیشگیری از بروز خشونتهای لجام گسیخته و مانع فروپاشی بنیان خانواده است. مصداقی از نهی از منکر خانوادگی است که اجرای آن به شوهر عادل و آگاه به احکام الهی واگذار شده است؛ به زنان اختصاص...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 25 شماره 95
صفحات -
تاریخ انتشار 2020-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023